Materials
- Glaçons, perquè de l'exterior no n'hem aconseguit aquest any :)
- Sal
- Colorant alimentari
- Pipetes
- Recipient per a l'experiment
Comencem parlant de l'estat del gel, és fred, està dur ..... i provem de posar-hi colorant alimentari, però no "passa" res.
Afegim sal, primer a pessics i després a l'engròs
Aquest cop a l'afegir colorant l'espectacle és molt més intrigant.
Treballem la psicomotricitat fina amb la pipeta ! |
Treball en equip, comparant quins "nous" colors podem generar |
Científicament, què ha passat ?
Podríem pensar que la sal ha desfet el gel, però en realitat la sal s'ha desfet amb l'aigua del gel creant una dissolució salina. Aquesta nova dissolució té un punt de congelació més baix que el de l'aigua sola. L'aigua es congela a 0ºC, en canvi una solució salina saturada a -17,8ºC.
És per aquest motiu que a les carreteres es posa gel, ja que caldria que la temperatura baixés fins a -17,8ºC per a congelar-se.
Aquest procés s'anomena descens crioscòpic.
I una darrera curiositat científica, el 1714 Daniel G. Fahrenheit va escollir com el seu punt zero la temperatura de congelació d'una solució d'aigua i sal saturada. I va crear l'escala Fahrenheit que encara s'utilitza en alguns països anglosaxons.
És una proposta preciosa, bellíssima i plena de possibilitats.
ResponEliminaUna estona relaxant i meravellosa plena de gel, sal i colors.
Una abraçada!
I tant Àngela !!!
EliminaUna activitat genial, us ha quedat preciosa. Però contràriament a vosaltres, nosaltres la vàrem fer l'estiu passat força semblant, per que amb la calor de l'estiu el gel es va fonent més ràpid i no és tant desagradable tocar gel. Una abraçada
ResponEliminaDoncs sí, a l'estiu segur que és molt més agradable "refrescar-se" tocant el gel .... aquest cop, hi hem abocat "líquid" amb la pipeta :)
EliminaPerò potser ens l'apuntem per repetir a l'estiu .... diuen que amb la repetició també s'apren :)
Un petonàs !!